Op 20 november duiken in Vlaanderen plots 150 crime-scenes op in het straatbeeld, voorzien van vrouwenschoenen (en ook hier en daar mannenschoenen!). Ze visualiseren op pakkende wijze de 150 slachtoffers van potentieel dodelijk partnergeweld, die in 2018 in België door de parketten werden geregistreerd. Ook in Geel nodigt Vrouw & Maatschappij,  onder impuls van Greet Van De Perre, op de 20ste editie van haar Wittelintjesactie de toeschouwer uit om even stil te staan bij dat hoge cijfer.  Mensen moeten bewust worden dat we allemaal – autoriteiten én burgers - kunnen helpen om dat cijfer naar beneden te krijgen

Uit cijfers die de Politiezone Geel-Laakdal-Meerhout op de Politieraad van 10 november 2020 presenteerde, blijkt dat er zich in onze zone een groeiend aantal meldingen intrafamiliaal geweld voordoen (vooral fysiek, maar ook psychisch en economisch):

• 2018: 147 behandelde zaken
  • 2019: 236 behandelde zaken
  • 2020 (t.e.m. september): 177 behandelde zaken

Deze vaststellingen nopen ook in Geel tot actie. Onze lokale, vrouwelijke politici doen vanzelfsprekend mee met de nationale actie van V&M. Ieder slachtoffer van partnergeweld is er een te veel. V&M Geel ijvert voor extra aandacht voor een integraal beleid tegen intrafamiliaal geweld:

• nultolerantie inzake partnergeweld
  • Partnergeweld blijvend als een prioriteit behandelen in het veiligheidsplan van de politiezone
  • Sensibiliserende acties opzetten om partnergeweld te vermijden, aan te kaarten en
    slachtoffers toe te leiden tot de juiste hulpkanalen
  • Communicatie- actie op te zetten om de juiste hulpverleningskanalen eenvoudig kenbaar te
    maken
  • Inzet op een goede en adequate opvang en nabehandeling van slachtoffers, voldoende
    middelen voor psycho-sociaal welzijn in de regio.

Griet Smaers, Tinne Vangeel en Karolien Leysen overhandigden op vrijdag 20 november hun eisenpakket aan burgemeester Celis en korpschef Dirk Van Aerschot. Samen met hen gingen ze verder de dialoog aan en maakten ze afspraken rond acties om de strijd te versterken tegen intrafamiliaal geweld.

Lees alles over de actie op http://www.vrouwenmaatschappij.be/Wittelintjesactie.
Alle beleidsvoorstellen van Vrouw & Maatschappij aangaande partnergeweld vind je op:
www.vrouwenmaatschappij.be/standpunten