Op dinsdag 8 oktober werd Griet Smaers benoemd tot nationale voorzitter ad interim voor CD&V. Zij zal de komende voorzittersverkiezingen in goede banen moeten leiden en het dagelijkse bestuur op zich nemen, samen met collega Cindy Franssen. Een taak die Griet met veel overgave op zich zal nemen. Zij volgt hiermee Wouter Beke op, die als minister zal zetelen in de Vlaamse regering.

Dat Griet voldoende ervaring heeft om deze aanstelling tot een goed einde te brengen, zal niemand betwisten. Ze heeft dan ook al 2 legislaturen als parlementslid op haar conto staan en ook lokaal kent ze de kneepjes van het vak. Aan motivatie geen gebrek, want als Griet iets wil doen, zal ze het voor 100% doen. We vroegen zelf wat haar plannen en ideeën zijn:

"Ik wil van harte voorganger Wouter Beke danken voor al het werk dat hij als voorzitter de afgelopen 9 jaar heeft verricht. Het is een eer om (toch voor even) het mede-voorzitterschap van de mooiste partij van Vlaanderen te mogen dragen.

Voor de komende weken en maanden vind ik het vooreerst belangrijk dat we serene en boeiende voorzittersverkiezingen kunnen houden. Dat is het primaire doel van onze aanstelling. Maar natuurlijk niet alleen dat. CD&V staat voor een vernieuwingsoperatie. Niet enkel in haar structuren, maar ook in haar mensen en inhoud. Zo moeten we volgens mij meer inzetten op een duurzame omgeving en een duurzaam beleid. Hernieuwbare energie en betere luchtkwaliteit zijn maar enkele aspecten hiervan.

Verder moeten we verjongen in wat onze visie is op een gezinspartij en blijvend inzetten op wat gezinnen anno 2020 echt nodig hebben naar ondersteuning. Daarnaast moeten we werken aan een offensief programma in functie van de herbouw van onze sociale welvaartstaat (en geen defensieve houding hierin aannemen). De sociale bescherming vraagt om nieuwe ingrediënten en het is aan ons om hier over na te denken en met oplossingen te komen. Dat is onze taak. Dit in samenspaak met de begrotingen van dit land. Ook daar wordt het hoog tijd dat er meer sérieux komt.

Tot slot, en daar zullen we blijvend aan moeten werken, dient CD&V de komende jaren opnieuw een beleid dichtbij de mensen en lokale besturen te voeren. Wij zijn een warme volkspartij en moeten dit ook uitdragen."

Wij wensen vanuit CD&V Geel ons Griet alvast enorm veel succes in haar opdracht en zijn er zeker van dat ze dit tot een goed einde zal brengen.