1 juli, de zomervakantie is gestart! Ook de Geelse jeugdwerkers hebben zich uit de naad gewerkt om ondanks de coronamaatregelen de zomerkampen waar te maken. Een echt huzarenstukje. Met CD&V Geel vragen we om vertrouwen te hebben in de verantwoordelijkheid van de vrijwilligers.

Duizenden Geelse kinderen en jongeren krijgen eindelijk de nodige ademruimte na maanden vol pre-teaching, thuisblijven en gemis van hun vrienden. We zijn voorbereid op een geweldige jeugdwerkzomer, maar we maken ons ook geen illusies. Deze zomer zullen er dingen fout lopen. Er gaan kleine en grotere ongelukken zijn. Zoals elk jaar het geval is. Ook gaan er coronagevallen zijn op kampen en speelpleinen. Zoals er coronagevallen zullen zijn op gewone gezinsvakanties.

Toen de veiligheidsraad eind mei besliste dat de zomerkampen konden doorgaan, moest het grote werk eigenlijk allemaal nog beginnen. De Geelse jeugdverenigingen schakelden meteen 6 versnellingen hoger en vertaalden de stappenplannen die ze van de nationale koepels aangereikt kregen naar hun plaatselijke kampsituatie. Ze zetten massaal in op communicatie met ouders, zochten naarstig naar geschikte kampplaatsen en probeerden zoveel mogelijk gratis liters handgel en andere ontsmettingsproducten te bemachtigen voor een Coronaproof kamp. En dankzij Colruyt en minister Dalle, maar ook dankzij onder andere Wimpau is dat gelukt.

Leidingsploegen, kookteams, vrijwilligers en begeleiders hebben alle zeilen bijgezet om alles op zeer korte tijd te organiseren. De jeugdwerkzomer realiseren was voor iedereen in de jeugdsector een enorm huzarenstuk.

Met CD&V Geel willen we een warme oproep doen om vertrouwen te hebben. Maak van kleine incidenten geen grote ramp. Spreek je vertrouwen in de vrijwilligers ook uit. Je mag er absoluut vanuit gaan dat elke vrijwilliger het allerbeste voorheeft met jouw zoon en/of dochter. Waardeer dit.

De leidingsploegen hebben er intense weken op zitten. Het zijn allemaal jonge mensen die zich ondanks deze vreemde omstandigheden toch weer dubbel plooien om uw kind ademruimte te geven, om uw kroost er de tijd van hun leven te geven, in de bossen, op het speelplein, op het podium, op het sportterrein. We roepen op om je steun uit te spreken voor al dit vrijwillig engagement. Ga niet op zoek naar dat ene plekje dat misschien niet volgens de regels van de kunst ontsmet is maar heb oog voor alle extra inspanningen die de leiders en leidsters hebben gedaan om het kamp mogelijk te maken.

Kinderen zullen lachen, zingen, dansen en spelen. Kortom: genieten van de zomer. Daar doen we het toch voor!