Om onze ondernemers door deze moeilijke tijden te helpen, zijn er hinder- en compensatiepremies in het leven geroepen door de Vlaamse Regering. Van deze broodnodige steun voor onze economie werd ook in Geel sterk gebruik gemaakt. Een overzicht.

De corona hinderpremie kan sinds vrijdag 27 maart 2020 aangevraagd worden door ondernemers die verplicht hun locatie moeten sluiten. Ruim 116.000 ondernemers hebben die aanvraag al gedaan, 94.000 van hen hebben de premie al uitbetaald gekregen. Na 5 april is er voor elke bijkomende sluitingsdag een dagvergoeding van 160 euro. De handelszaken die sinds 18 april weer geopend zijn, hebben geen recht meer op dagpremies vanaf hun heropening.

Daarnaast hebben sommige bedrijven door de exploitatiebeperkingen een serieuze omzetdaling. Om hen financieel te ondersteunen, werd de corona compensatiepremie in het leven geroepen. De corona compensatiepremie bedraagt € 3.000. Voor wie een bijberoep uitoefent bedraagt de premie € 1.500, ook indien de zelfstandige verplicht werd om de deuren te sluiten. Deze premie kan normaal vanaf 1 mei worden aangevraagd via deze weg.

Vlaamse cijfers

Over heel Vlaanderen zijn al ruim 116.000 corona hinderpremies aangevraagd en ruim 94.000 begunstigden hebben de premie al gekregen. Daarnaast kregen ook al bijna 71.000 begunstigden de dagpremie. In totaal werd zo al meer dan 572 miljoen euro aan premies uitbetaald. Op de website van VLAIO kan je nu ook per provincie en gemeente vinden hoeveel aangevraagde en uitbetaalde premies er al zijn. Deze cijfers worden regelmatig aangepast.

Geelse cijfers

Voor Geel gaat het momenteel om 735 aanvragen voor de hinderpremie van 4000 euro, waarvan er reeds 626 werden uitbetaald. Voor de dagvergoedingen werden er al 486 Geelse dossiers behandeld. De hinder- en compensatiepremies mogen gecumuleerd worden met het federale overbruggingsrecht voor zelfstandigen.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “Door de coronacrisis hebben enorm veel winkels en ondernemers hun deuren verplicht moeten sluiten. Dat was en is een harde noot om kraken, maar nodig gezien deze ongeziene gezondheidscrisis."