Maar liefst 1,2 miljoen euro subsidies trekt de Vlaamse regering uit voor stadsvernieuwingsprojecten rond leefbaarheid en klimaat. Met 500 000 euro voor een mobipuntenproject kreeg Geel het grootste aandeel.

De stad Geel, mee onder impuls van onze schepen van mobiliteit en fietsbeleid Marlon Pareijn, diende een aanvraag in voor een stadsvernieuwingssubsidie. Geel deed dit samen met negen andere gemeenten. De voorgestelde projecten dienden innovatief en experimenteel te zijn, maar daarnaast ook kleinschalig. Het project van Geel viel sterk in de smaak en ontvangt dan ook de nodige subsidies om dit project op te starten. Sterk werk van onze administratie. Het stadsbestuur wil hiermee blijvend sterker inzetten op een degelijk fietsbeleid.

Op strategische plaatsen aan de toegangspoorten van Geel zoals Thomas More en De Leunen worden mobipunten georganiseerd, om van daaruit met deelfietsen de weg te vervolgen naar het centrum van Geel. Ook in Geel-centrum worden op diverse hotspots zoals parking Nieuwstraat en CC De Werft dergelijke mobiliteitspunten ingericht. Op deze manier wordt de overgang van gemotoriseerd verkeer naar fietsverkeer in de kern van Geel verder aangemoedigd.

Naast Geel kregen Antwerpen, Aalst en Gent respectievelijk 324 000, 280 000 en 96 000 euro voor eigen projecten zoals de inrichting van een fietsdorp en afgesloten parkeerplaatsen met mobiele fietshersteldienst.