Met de aankoop van het pand van Da Corrado, dat eerder dit jaar een zware brand heeft gekend, en het aangrenzend huis, wil de stad een belangrijk stuk ruimte in het centrum van Geel een herbestemming geven. Gezien de parking van de oude brandweer hierop aansluit, zijn er vele mogelijkheden.

De hoek van de Lebonstraat met de Stationsstraat is al langer een moeilijk punt voor de weggebruikers. Zichtbaarheid voor automobilisten, fietsers en voetgangers is beperkt. Deze laatste beschikt dan ook nog over een smal voetpad, gezien de weinige beschikbare ruimte. Ook de bussen van De Lijn kunnen hier amper of niet hun bocht nemen. Met de aankoop van dit hoekpand en het bouwvallige huis ernaast, geeft het stadsbestuur zichzelf de mogelijkheid dit kruispunt op termijn helemaal opnieuw in te richten.

Het witte, bouwvallige pand op Lebonstraat 3 (foto) wordt afgebroken in 2020 en krijgt een groene invulling. De andere panden op de hoek, die na de brand werden gereinigd en casco gemaakt, zullen vermoedelijk op korte termijn een tijdelijke invulling krijgen. Dit in afwachting van een middellange- en langetermijnvisie. Het spreekt voor zich dat de opties voor meer open ruimte en/of een betere mobiliteit op dit smalle punt tot de mogelijkheden behoort. Dit zal verder onderzoek uitwijzen. CD&V Geel ziet alvast vele kansen in het hart van ons centrum.