Het dak van ons stadhuis herbergt niet enkel meer bijen met hun overheerlijke, Geelse honing. Vanaf nu kan je er ook honderden zonnepanelen vinden. Een volgende, belangrijke stap in het energiezuiniger en duurzamer maken van ons stedelijk energieverbruik. Daarnaast kregen ook onze bibliotheek en het Sociaal Huis zonnepanelen geïnstalleerd.

De stad Geel pakt met een energieprestatiecontract haar verbruik aan. Dit kadert in het zogenaamde ESCO-verhaal, waarvoor onder andere eerder al zonnepanelen werden gelegd op De Bogaard, SBS Burgstraat en Saio in Billemontstraat. In dit contract zijn tien stedelijke gebouwen opgenomen om energie-efficiënter te maken. Hierbij zitten ondermeer het stedelijk zwembad, de Bogaard en enkele scholen. Stapsgewijs worden deze gebouwen onder handen genomen. Nu was ons stadhuis, de bibliotheek (foto rechts) en het Sociaal Huis aan de beurt met zonnepanelen. Een volgende stap waar CD&V-schepen Ben Van Looveren zeer tevreden over is.

Enkele voorbeelden van energiebesparende maatregelen die reeds zijn uitgevoerd en nog op de planning staan zijn:

• de plaatsing van 1123 zonnepanelen of 316 kWp aan vermogen verdeeld op het stadhuis, het sociaal huis, de bibliotheek, de Bogaard, school de Burgstraat en de kunstacademie in de Kollegestraat;
  • de vernieuwing van 4 stookplaatsen met warmte-krachtkoppeling en energiezuinige ketels;
  • de vernieuwing van de verlichting door LED in alle 10 gebouwen, zoals alle verlichting van
    het zwembadgedeelte;
  • de vervanging van schrijnwerk op school de Burgstraat;
  • het beheer en onderhoud van al deze installaties;
  • quick wins.

Wanneer alle werken van dit energieprestatiecontract (ter waarde van 1,7 miljoen euro) zijn uitgevoerd, zal Geel maar liefst 45% op haar elektriciteitsverbruik en 18% op haar aardgasverbruik besparen in deze stedelijke gebouwen. Deze kostprijs wordt ruim gedekt door de energiebesparingen op lange termijn. Ook financieel is dit dus een interessant verhaal.

Naast het energieprestatiecontract voor deze tien gebouwen, wordt er natuurlijk ook geïnvesteerd in andere gebouwen volgens een opgemaakt energieplan. Ook in het project Kempen2020 is Geel actief. Zo blijven we werken aan een duurzaam verhaal in Geel.