De coronacrisis is een beproeving voor iedereen. Ook onze jeugd ervaart momenteel een bijzondere periode in hun jonge leven. In tijden van 'blijf in uw kot' is het nog belangrijker dat we onze jongeren blijven bereiken, met amusement maar ook met zorg. Hierover had schepen van jeugd Marlon Pareijn een overleg met tientallen schepenen van jeugd. Ook Joachim Coens en Benjamin Dalle, Vlaams minister van jeugd, waren van de partij.

Wegens de onmogelijkheid van een fysiek overleg organiseerde minister Benjamin Dalle samen met voorzitter Joachim Coens een online overleg- en inspiratiemoment met de lokale CD&V-schepenen van jeugd op woensdag 8 april. Dit was meteen een schot in de roos want meer dan 50 schepenen tekenden present!

Uiteraard maakte de actualiteit dat het vooral over de maatregelen m.b.t. COVID-19 ging. Lokaal hebben deze immers verregaande impact, zeker tijdens dit paasverlof en in de nabije toekomst. Zo werden de kampen en het jeugdwerk on hold gezet tijdens deze periode en gaat veel aandacht naar hoe deze binnenkort weer kunnen opgestart worden.

Na tussenkomst van minister Benjamin Dalle over de inspanningen die vanuit de Vlaamse overheid geleverd worden op dit vlak werd een groot deel van het overleg uitgetrokken voor onderlinge inspiratie tussen de schepenen. Want dat er lokaal ook veel initiatief wordt genomen, eveneens in Geel, is duidelijk.

Zo trachten veel lokale besturen jongeren in kwetsbare situaties zo veel mogelijk ondersteuning te bieden. We noteerden onder andere dat vele gemeenten PC’s ter beschikking stellen van kwetsbare jongeren; dat influencers worden ingezet om ontspanning en informatie bij de jongeren te brengen; dat jongeren uitgedaagd worden om (vanuit hun kot) challenges aan te gaan zoals de uitdagingen van Jeugddienst Geel; dat vrijwillige buddy’s online in contact gaan met jongeren en zoveel meer.

Wat betreft de toekomst hebben we geen glazen bol. Veel hangt af van hoe deze crisis evolueert en welke maatregelen de veiligheidsraad daar aan koppelt. Maar we hopen wel dat de kampen, de speelpleinen en het andere jeugd(werk)aanbod tegen 1 juli kunnen opstarten. We houden jullie alvast zo goed mogelijk op de hoogte en staan jullie bij met raad.

Het was zeer nuttig en laagdrempelig. Goed dat we enerzijds op de hoogte werden gebracht van het beleid van de minister, maar zeker ook inspirerend voor mezelf als schepen! Hopelijk blijft CD&V dit organiseren in de toekomst.

Marlon Pareijn, Geelse schepen van jeugd