Velen kenden ongetwijfeld de kleurrijke tekeningen op de gebouwen van de Waaiburg in de Kameinestraat. Deze gebouwen zijn, na een grondige renovatie, de nieuwe thuis van de kinder- en jeugdateliers van onze kunstacademie.

De vorige thuis van deze leerlingen was in de oude schoolgebouwen op Sint-Dimpna (foto). Deze gebouwen waren niet meer aangepast aan de huidige energie- en comfortnormen. Een verhuis drong zich dus op en is sinds vorige week een feit. De reacties op de nieuwe accommodatie waren uitermate positief.

De verbouwingen in de Kameinestraat werden door opdrachtgever Waaiburg VZW, met steun en begeleiding van de stad Geel, voltooid. Een nieuwe dakconstructie en -bedekking, nieuw buitenschrijnwerk, vernieuwde vloeren en plafonds, alles werd onder handen genomen. Ook het ganse gebouw werd geïsoleerd. Dit past volledig in de filosofie van duurzame en energie-efficiënte gebouwen, waar we met het stadsbestuur ook volop mee bezig zijn.

De stad zal 6 gelijkvloerse klaslokalen, 2 magazijntjes en het sanitair blok huren om er de kinder- en jeugdateliers, de oriëntatieklas en de ateliers-op-maat voor mensen met een beperking, in onder te brengen. Onder het dak zitten kantoorruimten en een vergaderzaal voor vzw De Waaiburg.

Gezien de centrale ligging moedigen wij iedereen aan zoveel mogelijk met de fiets deze verplaatsing te maken. In 2020 zal de stad, onder impuls van CD&V-schepenen Marlon Pareijn en Ben Van Looveren, hier een grote fietsenstalling voorzien.

Wij hopen van harte dat deze jonge generatie kunstenaars zich snel thuis zullen voelen op hun nieuwe locatie.