Op 8 maart vieren we naar aloude traditie internationale vrouwendag. Een dag in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld. Een dag waarop er steeds acties en activiteiten georganiseerd worden om hier nog eens extra de aandacht op te vestigen.

“Verschillende afdelingen van Vrouw & Maatschappij binnen de provincie Antwerpen slaan de handen in elkaar om tijdens deze bijzondere periode toch iets kwaliteitsvol te kunnen bieden. We hebben er voor gekozen om de cultuursector een hart onder de riem te steken, want net als zovelen hebben zij het enorm zwaar omwille van de covid-pandemie. Graag roepen we andere verenigingen ook op om hen en de vele andere getroffen sectoren een warm hart toe te dragen,” Aldus Karolien Leysen (CD&V Geel).

Op zondag 7 maart bieden we de theatervoorstelling ‘Ik Geef Niet Op!’ van het Antwerpse Paljas Producties aan. Deze zal van start gaan om 20u00 via een livestream. Het is een stuk dat gebracht wordt door één vrouwelijke actrice: Muriel Bats.

In de vorm van een kookles krijg je een inkijk in het leven van migratie, mensen die hopen op een betere toekomst, maar die vaak worden uitgebuit, seksueel geïntimideerd en in mensonwaardige toestanden moeten leven. Dit verhaal is gebaseerd op acht waargebeurde verhalen van vrouwen die illegaal in ons land verblijven.

Na de voorstelling is er de mogelijkheid om via een zoom sessie een nabespreking te doen rond het thema met mensen van Fairwork Belgium. Zij ondersteunen dagelijks werknemers in een precaire situatie of zonder verblijfsrecht in België.

Ondanks de ernstige inhoud is dit theaterstuk zeer toegankelijk gebracht via een luchtige invalshoek! Ook dit is #dichtbijjou.

Deze voorstelling, dat zeker de moeite waard is om te bekijken, wordt dankzij een mooie samenwerking over de afdelingen heen gratis aangeboden. Inschrijven doe je door het invullen van dit formulier

“We hopen met ons initiatief mensen te verwennen met een hoogstaand theaterstuk. Een stuk dat ons met een lach en een traan doet stilstaan bij de wantoestanden waar deze vrouwen in moesten leven. Een stuk dat dankzij de inhoud mooi weergeeft waar wij als Vrouw & Maatschappij afdelingen voor staan,” zegt Lieve Heurckmans (CD&V Mol , voorzitster V&M regio Kempen)

• Karolien Leysen (CD&V Geel)karolien.leysen@cdenvgeel.be
  • Lieve Heurckmans (CD&V Mol) lieve.heurckmans1@gmail.com