Met de goedkeuring van de Vlaamse overheid enkele weken geleden, kan er worden gestart met de bouw van een splinternieuwe Welzijnscampus. Dit gezamenlijk project van CAW De Kempen en de stad Geel zal op de site van Den Echo aan de Diestseweg worden gebouwd. In de zomer van 2021 wordt er verwacht deze nieuwe campus in gebruik te kunnen nemen. Met deze nieuwe Welzijnscampus kan onze schepen Griet Smaers alleen maar tevreden zijn.

Bouwheer voor dit project is CAW De Kempen, de gronden worden gratis ter beschikking gesteld door de stad via erfpacht. Daarnaast voorziet de stad ook een bijdrage van 500 000 euro, het resterende bedrag wordt bekostigd door CAW De Kempen. Met de goedkeuring van de eerder ingediende subsidieaanvraag is de financiering van dit project rond. Eerder ontving CAW De Kempen al de omgevingsvergunning voor het project. De bouwwerken kunnen dus beginnen. De afbraak van Den Echo staat gepland voor midden februari, zodat de bouwwerken halfweg 2020 van start kunnen gaan.

Waarvoor zal dit nieuwe gebouw, bestaande uit drie bouwlagen met ondergrondse parking voor de medewerkers, worden gebruikt? CAW De Kempen zal iedereen met een welzijnsvraag hier kunnen helpen. Van opvoedings- en relatievragen tot huisvesting en slachtoffers en daders van geweld.

Bestaande Geelse werkingen van CAW De Kempen zullen hier hun thuis krijgen. De jongerenwerking (JAC) en de onthaal- en begeleidingsteams zullen hier worden gehuisvest. Daarnaast zal ook een residentiële functie, namelijk de tijdelijke huisvesting van dak- en thuislozen, in deze campus worden opgenomen.

Ook het OCMW Geel en de stad zullen een aantal ruimtes betrekken in de nieuwbouw. Van een ontmoetingsruimte voor de dienst gelijke kansen tot enkele studio's voor noodopvang. Met deze jarenlange samenwerking tussen stad en CAW en een intense voorbereiding van dit project, kunnen mensen van Geel en daarbuiten nog gerichter geholpen worden met welzijnsvragen. Een efficiënte besteding van middelen maakt deze samenwerking bijzonder.

Het spreekt voor zich dat CD&V Geel dit project van zeer nabij heeft opgevolgd. De toegankelijkheid van zorg in Geel staat hoog op onze agenda en met deze Welzijnscampus kunnen we onze inwoners nog beter van dienst zijn.