Sinds 1995 hebben IOK, 26 gemeentebesturen en de natuurverenigingen Natuurpunt, JNM, VELT, de handen in elkaar geslagen om onze Kempen te “behagen”. Zij verdelen elk jaar aan een zeer democratische prijs inheemse haagplanten, struiken en hoogstamfruitbomen. Ook onze stad plant dit jaar 256 nieuwe bomen op openbare plaatsen. De miljoenste boom – een kersenboom- werd 6 december geplant door de Larumse schoolkinderen in de pastorijtuin in Geel-Larum. "Goed bezig...maar de weg is nog lang." Een wetenschappelijke invalshoek door Lieve Rombouts, docent Agro-en Biotechnologie aan Thomas More.

We leven in een tijd waar elke dag klimaatopwarming en -verandering het nieuws haalt. Voor het eerst is er zelfs een Europese noodtoestand afgekondigd. Ook in dit topic is, geheel volgens de tijdsgeest, heel wat polarisatie waar te nemen. Zo spreekt men over de klimaatspijbelaars, klimaatontkenners, klimaathysterie, ecorealisten,… ga zo maar door. We kunnen er helaas niet omheen: het CO 2 -gehalte in de atmosfeer, de graadmeter van het broeikaseffect, is door de menselijke uitstoot van maximaal 300 parts per million voor de industriële revolutie gestegen naar 410 parts per million momenteel. De laatste keer dat het zo piekte was 2,5 miljoen jaar geleden, toen de mens nog niet eens bestond. Volgens het VN-klimaatpanel IPCC resulteert dit zonder dwingende maatregelen in een opwarming van 3 tot 4 °C. Deze opwarming is niet alleen bedreigend door de extreme weersomstandigheden en het stijgende waterpeil, maar ook de biologische diversiteit staat onder grote druk. Dit zou een ramp betekenen voor natuur en landbouw.

Naast alle andere maatregelen om de CO2-uitstoot te beperken, zijn bomen zeer geschikt om deze uitstoot te compenseren. Een gemiddelde boom kan, afhankelijk van de soort en omstandigheden, in een jaar ongeveer 20 kg tot 30 kg CO2 -uitstoot opnemen en compenseren in zijn biomassa. Dit betekent dat we in de Kempen door de “Behaag de Kempen” actie per jaar 20.000 tot 30.000 ton CO 2 uit de lucht capteren. Ter vergelijking: de gemiddelde dieselwagen produceert ongeveer 7000 kg CO2 per jaar. Nog wat cijfers: 1000 kWh elektriciteit produceert een 400 kg CO2 of 1 liter stookolie gaat 2,66 kg CO2 de atmosfeer in sturen. Die miljoen bomen hebben dus een niet te onderschatten effect, maar dit is niet voldoende...  'go for more' is dus de enige boodschap!

De inheemse bomen en planten waar “Behaag de Kempen” mee werkt, hebben nog heel wat andere voordelen. Ze creëren een leefomgeving waar het in de warme zomers aangenaam vertoeven is. Ze zorgen voor schaduw en de verdamping van water via de bladeren zorgt voor verkoeling in de steden. Ze creëren de ideale habitat voor vele insecten en vogels. Daarnaast is er nog het niet te verwaarlozen esthetische effect. Zowel op openbare plaatsen als in tuinen word je ondergedompeld in een breed spectrum van kleuren en geuren. Denk aan de sneeuw op de dorre takken in de winter, de ontluikende bloesems en het knoppen van de bladeren in de lente, de kleuren en geuren van de vele zomerbloemen en het roodkleuren van de bladeren in de herfst. Zet hier een bankje in de buurt en kom tot rust in een oase van indrukken.

Vervolgens mogen de effecten voor de landbouw niet vergeten worden. Kanten en hagen rond de akker zorgen niet alleen voor het afremmen van erosie. Ze verhinderen ook het afvoeren van regenwater en zijn een prima schuilplaats voor vogels en insecten. Deze insecten kunnen de gewassen beschermen tegen de vele plagen die alleen maar beter gedijen door de klimaatverandering. Ook het bodemleven dat ontstaat door deze beplanting zal de plant sterker maken tegen schimmel- en andere ziektes.

Als afsluiter nog een goed woordje voor de hoogstamfruitbomen. De laagstammen die de voorbije decennia de hoogstammen hebben vervangen zijn zeer gevoelig aan allerlei ziektes. De hoogstam is door o.a. zijn langere ontwikkelingstijd beter bestand tegen ziektes. Daarenboven zijn de vogels verzot op het fruit en/of de insecten die er in rondhangen. Tip: plant 2 fruitbomen, hang er een hangmat tussen en geniet van het schouwspel in de zomer. Nog beter: plant 3 fruitbomen, hang er twee hangmatten tussen en geniet samen! Op deze manier wordt de actie van de rode neuzen misschien ook een beetje minder noodzakelijk.

Dit artikel werd geschreven door Lieve Rombouts, docent Agro-en Biotechnologie aan Thomas More en lid van onze werkgroep 'Maatschappelijke thema's'. Deze werkgroep is ontstaan vanuit bezorgdheden binnen CD&V Geel over actuele zaken in de maatschappij. Het is echter geen puur CD&V-plaatje, integendeel. We willen partijoverschrijdend werken  en ook mensen die niets met politiek te maken hebben zijn meer dan welkom. De 2 thema's waar Icarus momenteel rond werkt is "klimaat" en "politiek in de 21 ste eeuw". We bekijken wat er naar klimaat, plastiek,... e.d nog kan worden gedaan in Geel. Een klimaatweek in 2020 staat op de planning. Wil je vrijblijvend komen luisteren en mee nadenken, contacteer dan de werkgroep via lieve.rombouts@thomasmore.be