Stad Geel had via bevoegd schepen Ben Van Looveren drie rioleringsprojecten ingediend voor extra overheidssubsidies. Uiteindelijk zijn er 184 geselecteerd, waaronder ook de drie in Geel. Dit kondigde Vlaams minister Omgeving, Natuur en Landbouw Koen van den Heuvel (CD&V) gisteren aan tijdens een bezoek aan Geel.

Voor onze stad is het erg belangrijk om bovenlokale subsidies binnen te halen. Ongeveer 7 miljoen euro subsidies komen nu bovenop de ruim 11 miljoen euro die al was voorzien. Met deze extra gelden kunnen we een voldoende investeringsritme hanteren, wat goed is voor de ontwikkeling van onze stad.

Concreet gaat het over drie rioleringsprojecten waarbij een gescheiden rioleringsstelsel wordt geïnstalleerd. Dit betekent dat het afvalwater van het hemelwater wordt gescheiden. Deze drie projecten komen bij het reeds lopende en geplande programma rioleringsprojecten. Het gaat concreet over:
  • Groenstraat - Rauwelkoven voor het gedeelte dat samenvalt met de toekomstige fietsostrade
  • Antwerpseweg (in het kader van verwachte herinrichting kruispunten en de realisatie van ventwegen door Agentschap Wegen & Verkeer)
  • Industriezone Acaciastraat (Winkelomheide)
Voor de twee laatste projecten moet de ontwerpfase nog starten dus de realisatie is voor binnen enkele jaren. Het project Groenstraat - Rauwelkoven zal vermoedelijk in 2020 kunnen starten omdat dit project al eerder gestart was. De buurtbewoners  worden voor de zomer nog uitgenodigd voor een infoavond over dit project.