Het voorbije jaar werd in Geel, partij-overschrijdend, nagedacht over een nieuwe manier om burgers te laten participeren aan het beleid. Het resultaat is het “Dimpna en Gerebernus Memorandum”. Ook CD&V Geel heeft daartoe zijn bijgedrage geleverd. Via onze WIJ-groep burgerparticipatie hebben we dit initiatief mee ondersteund en gedragen.

Samengevat is het voorstel om een Participatieraad op te richten, met vertegenwoordigers uit de deeldorpen, de adviesraden en de gemeenteraad. Als doel hebben zij een coherente aanpak van burgerinitiatieven mogelijk maken. Samen met de indieners, de betrokkenen, experten en leden van de participatieraad wordt dan, in functie van het algemeen belang en via een participatieprojectgroep, gezocht naar het best mogelijke beleidsvoorstel.

Voor de geïnteresseerden hierbij de link naar het volledige document. WIJ kiezen alvast voor “de weg vooruit naar meer participatie van burgers” in de lokale politiek.