Het partnerschap BuitenMaten uit Oosterlo (Geel) sleept de prijs voor dorpskracht van 10.000€ in de wacht. CD&V Geel is uitermate trots op deze sterke samenwerking in Oosterlo en past perfect in onze visie van buurtzorgnetwerken. Ook in andere deeldorpen zoals Winkelomheide komen dergelijke projecten tot stand. Wij hopen dat dit nog maar het begin is en zullen dit ook mee ondersteunen.

Het winnende dorp wordt ook afgevaardigd als Vlaamse inzending voor de Europese dorpsvernieuwingswedstrijd 2018. De jury had lof voor de manier waarop de twaalf organisaties van het partnerschap BuitenMaten op een duurzame en geïntegreerde manier samenwerken om de leefbaarheid van Oosterlo te verhogen. De inrichting en uitbating van het ontmoetingscentrum Bonten Hannen, het Spelen in Beweging-parcours langs het natuurgebied en de recente ontwikkeling van een tuinpaviljoen zijn enkele van de succesvolle realisaties binnen het dorp.

BuitenMaten betrekt alle inwoners van het dorp bij deze activiteiten, in het bijzonder met aandacht voor de noden van ouderen met dementie en inwoners met een verstandelijke beperking. De Dorpskrachtprijs zal gebruikt worden om het BuitenMaten – partnerschap verder uit te bouwen, waarbij wordt gedacht aan de installatie van poëtische rustpunten in het dorp.

In april 2017 lanceerde Vlaams minister van omgeving, natuur en landbouw Joke Schauvliege de prijs voor dorpskracht. Ze trok daar in totaal 17.500€ voor uit. Ingediende dorpsprojecten moesten de leefbaarheid van het dorp en duurzame dorpsontwikkeling stimuleren. Tijdens de feestelijke prijsuitreiking zondag 25 februari in Oosterlo werden de winnaars bekend gemaakt. “De manier waarop Oosterlo inwoners met een beperking en ouderen met dementie nauw betrekt bij de dorpsgemeenschap, is hartverwarmend. Het partnerschap BuitenMaten is een verdiende winnaar en wordt dan ook als voorbeeldpraktijk naar de Europese wedstrijd doorgestuurd,” aldus minister Schauvliege.