Geel gaat al langer voor meer duurzaamheid in zijn energiebeleid. Hiervoor werden, in het kader van het ESCO-verhaal, deze maand op drie locaties in Geel zonnepanelen gelegd. Dit zal zorgen voor een hogere energie-efficiëntie. Het zijn niet de eerste ingrepen en zeker niet de laatste om onze energiefactuur naar beneden te krijgen en onze uitstoot te verminderen.

Het gaat hier over zonnepanelen op de daken van Stedelijke Basisschool De Burgstraat (42 panelen), SAIO in Billemontstraat (40 panelen) en De Bogaard (38 panelen).

De Stad Geel zal in 10 stedelijke gebouwen maar liefst 45% op zijn elektriciteitsverbruik en 18% op zijn aardgasverbruik besparen. Via een energieprestatiecontract wordt de ESCO (energy services company) verplicht deze energiebesparing jaarlijks te bereiken. De ESCO heeft een pakket aan energiebesparende maatregelen voorzien van 1,7 miljoen euro. Gedurende twaalf jaar betaalt Stad Geel deze investeringen terug met een deel van de energiebesparing. Zo zorgt een EPC ervoor dat er geen druk staat op het budget.

Stad Geel is hiermee begonnen aan het grootste energie-efficiëntieproject ooit in de Kempen. Met dit project kiest Geel duidelijk voor een duurzame toekomst en wil ze het goede voorbeeld geven op vlak van energiezuinigheid. De investeringen verdienen zich relatief snel terug waardoor middelen vrijkomen om voor andere noden in te zetten.

"We zijn reeds enkele maanden bezig en deze 3 (kleinere) locaties met zonnepanelen zijn opnieuw een stap in de goede richting. Later dit jaar volgen normaal installaties op het stadhuis en het zwembad met een veelvoud aan zonnepanelen," aldus schepen van openbare werken Ben Van Looveren (foto).