Geel zit bij de beste leerlingen van de klas als het gaat over tewerkstelling. De werkloosheidsgraad is al jaren in dalende lijn en bevindt zich nu weer op het niveau van 2007, voor de economische crisis. Met een werkloosheidspercentage van 5,7% doet Geel het beter dan Vlaanderen (6,4%) en de Kempen (6,1%). Cijfers die ons als beleidspartij enigszins trots maken, maar ons zeker niet op onze lauweren doen rusten. Er is nog steeds werk aan de winkel!

Bij bepaalde doelgroepen is er zeker nog een uitdaging. Het Geelse stadsbestuur, met schepen van tewerkstelling Griet Smaers van CD&V (foto) wil daarom blijven inzetten op tewerkstelling, zeker ook om doelgroepen te activeren die moeilijker aan werk geraken. Mensen met een arbeidshandicap, 55-plussers en mensen met een leefloon zijn enkele voorbeelden hiervan.

Stad Geel wil de komende jaren ook sterk inzetten op jongeren en ouderen, laag- en middengeschoolden en mensen die langer dan twee jaar werkzoekend zijn. Dit onder andere dankzij activerende vrijwilligerstrajecten en een taalcoach.

Dienst werk helpt kwetsbare doelgroepen op weg naar een job

De stedelijke dienst werk probeert mensen te activeren die doorverwezen werden via de sociale dienst dankzij individuele begeleiding. Naast de activering van leefloners werken ze ook projecten uit die alle werkzoekenden kunnen ondersteunen.

Op dit moment zijn er 27 leerwerknemers actief via dienst werk. Dienst werk heeft nu 89 mensen die leven van een leefloon in begeleiding. Zij worden op diverse manieren geactiveerd: via opleiding (5), begeleiding (45) (dit omvat vorming, opmaak cv, sollicitaties …), nazorg in het kader van tijdelijke werkervaring (7), professionele activering/artikel 60 (27) en sociale activering (5).