Mobiliteit is iets wat iedereen aanbelangt en is dus een gevoelig politiek thema. Dat blijkt ook uit het “fake“ nieuws dat de voorbije dagen, al smalend, als het “plan Pareijn” wordt verspreid.

Nog voor dat schepen van mobiliteit Marlon Pareijn (CD&V Geel) de kans krijgt om een participatieproces op te starten rond een verbeterde mobiliteit in het centrum van Geel, wordt er door Unizo Geel en ook, spijtig genoeg als gevolg daarvan, door N-VA Geel het nieuws verspreid dat de voorbereidende besprekingen of schetsen al een voorstel zouden zijn dat enige gedragenheid in Geel zou hebben.

Dat er ideeën ontwikkeld worden die verder in een participatieproces met alle betrokkenen besproken kunnen worden, is maar normaal. Om daar al enige conclusies uit te trekken is zeker voorbarig en is fake news want er is géén "plan Pareijn". Het gaat hier over ideeën en voorstellen, niet om een kant-en-klaar mobiliteitsplan dat zonder inspraak zal worden ingevoerd.

Bovendien is schepen Pareijn niet alleen verantwoordelijk voor mobiliteit maar ook voor participatie. De veronderstelling maken dat wij als CD&V Geel dit niet ernstig zouden nemen is nogmaals fake news. Wel is het zo dat héél het proces van contactnames met de belangengroepen en het overleg nog op een ordentelijke manier moet worden opgestart. Dat staat al geruime tijd op de agenda en zullen we ook met de volle overtuiging uitvoeren. Ook onze coalitiepartner is en was daarvan op de hoogte.

Voor CD&V Geel is dit alles een spijtige 'storm in een glas water' over een onderwerp zonder inhoud. Maandag zijn de verkiezingen en de daarbij gepaard gaande verkiezingskoorts voorbij en zal de rust hopelijk teruggekeerd zijn. Dan zullen wij als verantwoordelijke politieke partij verder constructief samenwerken met iedereen die wil meewerken aan de realisatie van een breed gedragen mobiliteitsplan voor de stad Geel. Dat er hoogoplopende spanningen zouden zijn in de coalitie in Geel kan dus ook onder de noemer fake news worden gecatalogeerd. De burgemeester zal dit graag bevestigen.

Marcel Verachtert en Roger Dams
Voorzitters CD&V Geel